السبت، ١٣ سبتمبر ٢٠٠٨

القيم ثابتة ولا.....



كنت مرة قرأت من زمان لراجل بيقولوا عليه فيلسوف اسمه "نيتشه" مقولة فيما معناها: "إن القيم شئ غير ثابت لأنها من صنع الانسان لذلك هي متغيرة" طبعاً النص مش كدا بالظبط ....


أول ما قرأت الكلام ما عجبنيش خااااالص ، أنا كان عندي وقتها حوالي 16 أو 17 سنة يعني لسه خضرا ، قلت ازاي؟؟ القيم شئ ثابت ومطلق وأبدي ، وكنت مؤمنة جداً برأيي ....


لما بقى نزلت للشغل واحتكيت بأنواع كتير م البشر لقيت ان عمنا "نيتشه" كان عنده حق ، آه عنده حق ، هي فين القيم والمبادئ اللي الناس بتتعامل على أساسها ، لا يوجد !!!!!


في عالمنا دا ، كل اللي عاوز يعمل حاجة يتوكل على الله ويعملها ، المهم تكون في إطار القانون ، يعني اعمل اللي في نفسك والقانون هايحميك ، ولا يهمك ...... "زمن الفوضى"


القيمة اللي ملاحظة انها ظاهرة اوي اليومين دول "أنا ومن بعدي الطوفان" يعني ببساطة علشان تعرف تعيش في القرية ، قصدي الغابة الصغيرة كن أناني أو نفعي لكي تحيا..


أنا بقى كنت ساذجة اوي ، كنت بانية لنفسي عالم مثالي شفاف وجميل وحالم من القيم والمبادئ ، لكن اصطدامي بالواقع الأليم أثر جدا في نفسيتي في الأول ، بس دلوقتي خلاص اتعلمت أو بمعنى آخر اتعودت على ندالة البشر.

هناك ١٧ تعليقًا:

afreet يقول...

هييييييييييييه اول رد

طبعا القيم شيء متغير كما قال نيتشه فهي تتغير بتغيير الأنسان والمكان والزمان
------------------
لكن الموضوع الحقيقي مش نيتشه خالص انت كاتبه الموضوع ده بعد الصدمة اللي بيواجهها كل واحد اهله غلطوا وربوه كويس عندما يخرج للحياة العملية ويقابل كم الفساد الوجود في المجتمع المصري هذا الفساد الذي تحول من مجرد تجاوزات فردية الى نظام كامل له اسس وقواعد ومن يرفضها سيتم لفظه خاج هذا النظام

afreet يقول...

الحل ايه؟؟؟؟؟
اختاري مجموعه من اللي اهلهم غلطوا برضه وربوهم كويس وكوني مجموعة تقدري انت اللي تحركي الأمور بها مش فتبقي انت الفعل مش رد الفعل وكده هتفرضي قيمك على المجتمع الصغير المحيط بيك
تحياتي

elsha3er يقول...

السلام عليكم انتى المفرود كنتى تبقى عارفة كدة من الاول انا عن نفسى مستعد ان انا اوصل على حساب اى حد ودة مش غلط عشان زى ما انتى قلتى القيم بتتغير ولو ماكنتيش كدة حتنداسى دة شىء اكيد


احمد الشاعر

صباح الصباح يقول...

لاهو انتى بقالك وقت صغير فى الشغل

انتى لسة شوفتى حاجة يا سمورة

سلمى لى على المبادىء

ابقى تعالى مرة عندى الشغل وانتى تشوفى العجب العجاب

Zianour يقول...

امممممممم

تصدقي الاتوبيسات كانت احسن:))))))

بصي يا ست الكل

طبعا المبادئ متغيرة

وهتفضل متغيرة

المشكلة ان اهلنا بيربونا "نظرياً" مش عملياً

وممكن جدا يكونوا هما انفسهم مش بتوع النظري لكن من بتوع العملي

عموما التربية ف مصر بتضيع العيال على جميع المستويات ولا تعطي اي نظرة واقعية عن الحياة ولا تدرب ولا ترشد

اما الحماية المفرطة والدلع واما قطع الطريق عشان وجع الدماغ

باقولك

قشطة ع المبادئ

:))))))))

وسلامي للاتوبيسات
وهييييييييييييييييييييه

Bobbos يقول...

حتة الأخلاق دى دايما بتوجع..

طبعا الناس إللى عندها منها..

أعتقد إن فيه مقولة أمريكية لطيفة بتقول: Do whatever you like but don't get caught.

يعنى قصة بالقانون دى كمان مش موجودة.

وكمان معناها إن الواحد يسيب ضميره فى الفريزر و هو خارج لأنه بيسيح من الشمس

سميرة يقول...

عفريت
اشكرك على تعليقك الجميل
يعني من رأيك ان العادي هو انك تكون فاسد ومنافق علشان تعرف تعيش ، طب ليه؟؟؟ لازم نحاول نتغير ونغير اللي حوالينا حتى ولو في المجتمع الصغير اللي انت قلت عليه؟؟
اشكرك
:))

سميرة يقول...

صباح الصباح
صباح الفل عليك وع المبادئ
يعني خلاص ما فيش فايدة على رأي عمنا سعد باشا
عموما ربنا يصبرنا ع اللي احنا فيه
آه اجي الشغل امتى علشان اشوف العجب ؟؟
تحياتي
:)))))

سميرة يقول...

الغالية zianour
انا تعبت م الجري ورا الاتوبيسات فقلت اخد راحة منها :))))))
بس تعرفي ان كل حاجة في مصرنا الحبيبة نظري ، عمرنا ماشفنا حاجة عملي خااالص ، دا حتى في المدارس كنا بندرس نظريات الفيزيا والكيميا نظري وعمرنا ماطبقنا ......
عموما انت عندك حق ياجميل
قشطة ع المبادئ
وهييييييييييييييه
نورتيني

سميرة يقول...

bobbos
حتى القانون خلاص مابينفعش ، عيني عينك كدا ، طب نعمل ايه؟؟
انا اخاف اسيب ضميري في التلاجة يبرد، بس تعرف يبرد احسن ما يموت خالص ولا ايه؟
تحياتي
:))

سميرة يقول...

الشاعر

انا بختلف معاك انا علشان اوصل لازم انااللي اشتغل واتعب ، مش على حساب اي حد وكمان علشان احس بقيمة اللي بعمله.
نورتني

مواطن مصرى نايم يقول...

انا شفت البوست و المغرب بيأذن
فحروح اصلى
و افطر
و امخمخ مع البوست عشان اعرف اعلق

مواطن مصرى نايم يقول...

بصى انا مش معاكى اوى

يعنى
دى
أنا ومن بعدي الطوفان

لا و الله
انا عن نفسى
ممكن احط نفسى اخر واحد فالترتيب


بس متفق معاكى ان القيم مش ثابتة
و لا اى حد مثالى

احنا مش عايشين فالمدينة الافلاطونية
المدينة الفاضلة

بس التوبيك جميل

تحياتى

اسلام

سميرة يقول...

اسلام
ايه دا اسلام بنفسه مشرف البلوج بتاعي ، مش معقول وانا بقول البلوج منور كدا ليه؟؟
هيههههههه
بص يا اسلام
انت بتتكلم عن نفسك انك ممكن تضحى علشان غيرك.
بس انا شفت ناس مستعدة تفرمك لو قربت منها.
وكمان شفت ناس نجاحك وتفوقك شئ بينغص عليها حياتها.
طبعا احنا بشر ومفيش حد فينا مثالي ، لكن لازم نحس ببعض ....
بس تعرف حلوة اوى كلمة "التوبيك" بتتكلم لغات كمان ومن ورايا...
نورتني
:)))))

Abu Shahin يقول...

سميرة

والله انا كنت كاتب تعليق هنا .. مش عارف راح فين
ماشوفتيهوش
؟

كان التعليق مفاده ان مجتمعنا قيمه نسبية عشان مجتمعنا سياسته الاساسية هى العشوائية .. العشوائية ف اتخاذ القرارت .. العشوائية ف حل الازمات .. العشوائية ف المسكن وف الحياة الاجتماعية و حتى ف الرياضة والفن

انما احنا لو ف مجتمع منظم .. هاتلاقى القيم بتحترم

الكذب بيعتبر خطيئة كبيرة .. والخيانة و بيحترموا العهود جدا وامناء فوق الوصف

السر ف العشوائية

كنت كاتب التعليق الاولانى بطريقة احسن مش عارف راح فين والله

تحياتى

سميرة يقول...

ابو شاهين
اشكرك على زيارتك الغالية
اما بقى بالنسبة للتعليق الاولاني فأنا ماشفتوش ، مش عارفة راح فين ، في حد غيري بيدخل ع البيت في غيابي ولا ايه؟؟؟؟
عموما انت رسالتك وصلت وانا معاك ان احنا في زمن الفوضى والعشوائية..
على رأى امي هى الاية اتقلبت ولا ايه؟؟
بس لازم نبدأ نتغير ، ونغير م اللي حوالينا
يمكن تفكيري يكون رومانسي شوية ، بس احنا زهقنا م الفوضى...

دايما منورني
تحياتي

كلام على بلاطة يقول...

كل عام وانت بخير