الثلاثاء، ٧ أكتوبر ٢٠٠٨

عمر البراءة


خرجت انا واختى نشتري ملابس العيد لأطفالها الثلاثة ، وكان من حظي ان حملت "زينب" الرضيعة ذات السبعة اشهر ، وفي الطريق إذا بزينب فجأة تمسك اصبعى بكل يدها الرقيقة تريد ان تضعه في فمها الصغير ، تخيلوا أطبقت على اصبعي بكل يدها ولم تستطيع السيطرة عليه بالكامل ، ما هذه البراءة ، وماهذا الجمال!!!!!

تركتها تحاول السيطرة على اصبعى وشردت بذهنى .... يااااه لقد ذكرتني بعمر البراءة ، انظر اليها وهي تكتشف العالم من حولها بعينيها الجميلة وفمها الرقيق - حيث ان اصبعى الان اصبح في فمها ، ياله من احساس جميل وانا اشعر بمنبت اسنانها وهو يدغدغ اصبعي - تركتها تلعب وسألت نفسي أمازالت بي بعض هذه البراءة أم أن السنين فعلت فعلتها معي وبدأت في أخذها منى ؟؟

لا أذكر بالتحديد متى بدأت أفقد هذه البراءة ، كل شئ اصبح مشوه ،وغريب ، لقد اصبحت اشك في كل شئ ، ولا اثق بأي شخص ، آه كم احسدك يازينب فاحتياجاتك في هذه الدنيا بسيطة وجميلة بقدر جمال ورقة عينيكِ وأقل الأشياء ترضيكِ ، ولكن نحن نجري ونلهث وراء تحقيق خططنا وأحلامنا وطموحاتنا ومحاولة العثور على سعادتنا الهاربة ، ولكنه الزمن الذي لابد وأن يترك آثاره فينا ، ستكبري وتدركي كم كنتِ بريئة وجميلة .....
بعد انتهاء رحلتى كانت زينب قد تعتبت من عملية الاكتشاف ، فالمثيرات كثيرة من حولها فنامت كالملاك بين يدي...

هناك ٢٤ تعليقًا:

romansy يقول...

اولا كل واحد فينا دايما بيتولد ملاك
بس مع مرور الوقت الملاك اللى قلبه ابيض مع الاسف بيتحول قلبه شويه شويه
الى الاسود
يعنى تقريبا كده زى الفلتر

يعنى البراءه من ربنا

والخداع من فعل البشر

mohamed ghalia يقول...

كلما تقدم بنا العمر ضاعت منا هذه البراءة ليت الناس كلها ملكت قلوبنا وأحاسيسا مثل أحاسيس الأطفال وقلوبنا مثل قلوبهم
لعاش العالم فى سلام إلى الأبد
وما كل المطالب بالتمنى!
تحياتى وإعجابى بهذا الإحساس الراقى

Zianour يقول...

الاوقع ان تفهمي العالم وتستمري بارادتك في كونك بريئة او نقية

المسألة ليست براءة وضدها اي معنى تريدين المسألة اننا يجب ان نتقدم ف الحياة ونصنع اختيارتنا ولكننا نخاف او نتردد فنتمسك ببراءة ظاهرة ونتحسر على طفولة "بريئة"

سيبك انتي المهم بوسي لي زينب جامد هي وبقية القبيلة

وسيبك برضه من الماضي ركزي على الجاي
:)))))))))))

☼♫♪ عمــاد الدين يــوسف ☼♫♪ يقول...

اختي الفاضله
من الوهلة التي يستطيع فيها الطفل التفريق بين والديه والغريب من هنا تبدأ البراءه في مفارقة الانسان شيئاً فشيئاً
تحياتي

صباح الصباح يقول...

مع ان الكلام رقيق وحركات

بس برضة مش مستريحلك

اية يا بنتى وش الكابة اللى مش عاوزاة يسيبك دة

هوة صحيح الواقع منيل بنيلة بس برضة فرفشى شوية!

سميرة يقول...

رومانسي
كلامك جميل ، والبشر فعلا مابيبطلوش خداع
منورني

سميرة يقول...

محمد
اشكرك على ذوقك
لعاش العالم في سلام إلى الابد
ما اعتقدش ، لأننا مش اطفال ، احنا كبرنا وبقى لنا طموحات ، وامال...

سميرة يقول...

الغالية زيانور
كلامك مهم بجد
وزينب بتبوسك هي والقبيلة
وانا اكيد مركزة في اللي جاي
ادعي لي
منوراني دايماً
:))

سميرة يقول...

عماد
البراءة جوانا بتقل بفعل الزمن واننا بنكبر وندرك ان العالم مش مدينة فاضلة
تحياتي

سميرة يقول...

صباح الصباح
تعرف انا فعلا بحس اني كئيبة اوي
بس انا مش على طول كدا ، انا مش ببطل فرفشة وضحك في الشغل على فكرة...
بس انا بحب افضفض معاكم باللي جوايا
معلهش استحملني
ما انا زي اختك برضه
نورتني
:))))))))))

مواطن مصرى نايم يقول...

وجه البراءة وجهها،
ونقاوة الألوان تعطيك اليقينْ.
سحر الشروق جبينها،
والنور في عسل العيون تأصّلٌ
لــبٌّ سكينْ.
وهي المحاذير التي تركتْ مشاهدها
على الجسد القرينْ.
وهي البساطة
كالحمامة إنْ تبيض على العرينْ.
عمر الطفولة عيشها،
فحو النداوة في حياء الوجه،
يطفو فوق بارقة الجبينْ.
في الهمس تختصر الغناء،
ــــــــــــــــــــــــــــ
بجد كلنا فينا البراءة موجودة
و مهما اتغيرنا حتلاقيها لازم
حتلاقيها لما تهزرى و تضحكى
حتلاقيها لما تحبى
حتلاقيها لما تشيلى ابنك على ايدك
حتلاقيها زى ما لقيتيها فبنت اختك كده
دى مش براءتها هى بس اللى انتى شوفيها او حسيتيها دى براءتك انتى كمان

بجد و الله مفيش حد مش بريء
كلنا بداخلنا بعض منها بس انكشى عليا كده جواكى حتلاقيها

تحياتى ليكى

اسلام

الازهرى يقول...

عزيزتى سميرة

انا ما زلت بريئا
اعرف ستضحكين وتقولين انها محاولة لخداع النفس
ولكن صدقينى فبرائتنا نحس بها اشياء صغيرة للغاية
ربما من ضحكة او كلمة او خلافه
وجميعنا نعرف قول الشاعر
كن جميلا ترى الوجود جميلا

فالمجتمع هو مرآة الانسان لنفسه


تحياتى

سميرة يقول...

اسلام
انت بجد جميل ، ودايما بتعطيني امل في بكرة
وحلوين اوي بقين الشعر دول يااسلام ...
اشكرك على تعليقك المميز
منورني دايماً:)

سميرة يقول...

الازهري
اهلا بك وافد جديد على مدونتي المتواضعة
جميل انك تكون لسة فيك بعض من البراءة
تعرف انا بحب بيت الشعر دا اوي
نورتني

Abu Shahin يقول...

جميلة اوى يا سميرة بجد
بجد وصفك هايل وده ناتج من احساسك بالموقف
بجد احساسك عالى اوى بالذات ف الحتة دى

ياله من احساس جميل وانا اشعر بمنبت اسنانها وهو يدغدغ اصبعي

بجد تحياااااتى

RASHA يقول...

كلنا بنتولد ابرياء وبنظل كذلك عزيزتى

فقط ازيحى الغبار عن نفسك

وستجدين نفسك مازالت بريئة

سميرة يقول...

ابو شاهين
اشكرك على كلامك الرقيق ، وبعدين بعض مما عندكم يافنان
منورني :)

سميرة يقول...

شاشا
اشكرك بجد ، انتي دايما كدا كلامك جميل
منوراني دائماً

د/ رامي شهاب الدين يقول...

بجد بجد بجد يعنى الموقف إللى حكتيه ده حلو ومؤثر جدا

أما بخصوص المغزى منه ، فبتحضرنى كلمات لأغنية لخالد عجاج بتقول :

مين .. فى الحياة دى ما إتولدشى برئ
مابنختلفشى عن الملايكة فى شئ
والله .. الله يسامحها الدنيا بتغير
وأتارى البراءة عمرها قصير

ده باختصار السبب .. وهو ان الكل بيتولد برئ فى مشاعره وأفكاره ، لكن البيئة والظروف المحيطين بيه هى اللى بتحدد توجهاته المستقبلية

دمتى بكل خير .. تحياتى

elsha3er يقول...

والله انا شايف ان مرحلة البرأة دى مرحلة اولية لكن الدنيا علمت الواحد لما تبقى عايز حاجة انسى حكاية البرأة دى وانا شايف دة صح

احمد الشاعر

سميرة يقول...

د/ رامي
اشكرك لمرورك بمدونتي المتواضعة
اما رأيك فأنا احترمه جدا ، على فكرة انا عمري ماسمعت الاغنية ، بس كلماتها حلوة
نورتني
:))

سميرة يقول...

الشاعر
انت فين يااحمد؟؟؟
وعموما انت ليه متشائم كدا؟؟ طبعا الدنيا فيها حاجات كتييير مش عاجبانا بس لازم نستمر ...
منور ياشاعر:)

elsha3er يقول...

اتأخرتى علينا

احمد الشاعر

mohamed ghalia يقول...

إيه يا سمبيرة
طولتى غيابك قوى
فى إنتظار جديدك
ويارب تكونى بخير وفى سعادة