الاثنين، ١١ أغسطس ٢٠٠٨

أيوه... الأجرة يا حضرات
كلمة شاعرية ، كلها نغم وحنية ، دايماً بتسمعها أخي المواطن ، أختي المواطنة من التباع لما تركب الأتوبيس. وهذا نظام معمول به فقط وحصرياً في ج.م.ع من أيام الفراعنة وبالتحديد مع بداية حكم الملك مينا اللي وّحد قطاري الصعيد في العيد ، يعني حقوق النشر والطبع محفوظة للملك مينا ربنا يعلي مراتبه. وفيه بقى طريقتين لدفع الأجرة:
الطريقة الأولى : وهي الأجرة مقابل ورقة ، يعني تدفع الأجرة تاخد تذكرة ودي طريقة بتعملها حكومتنا الغراء - حفظها الله من كل سوء - علشان المواطن الغلبان المسكين ما يحسش ان فلوسه ضاعت أو دفعها في الهوا ، واهو ياخد ورقة تبين حقه الدستوري إنه دفع الأجرة ، وخلي بالكم دي مش أي ورقة دي تذكرة وكمان تذكرة دلع ع الآخر يعني كفاية ألوانها الجميلة ايشي فوشية وايشي بمبي وايشي فُحلقي ، يعني ما تحاولش تستهتر بالورقة ، وطبعا الناس بتاخد الورقة- اسفة التذكرة - من هنا وتلاقي شلالات من الورق خارجة من شباك الاتوبيس على طول ، وتلاقي التباع اللي بيسلمك ورقتك دايما بيحط القلم ورا ودنه ليه مش عارفة؟؟؟
اما بقى الطريقة الثانية : فهي طريقة يا الدفع يا الدفع ، ودا نظام معمول به في الميكروباصات خصوصاً ، وفي هذه الطريقة الرائعة دايماً الاجرة بتكون 55قرش أو 65 أو 85 ، أهو اي حاجة فيها خمسة وخلاص ، ليه بقى؟ علشان يكون فيه باقي شلن أو بريزة ، وطبعا يا شطار الباقي بيكون من نصيب مين ؟؟؟؟ ها سيب الاجابة ليكم ولو عرفت الاجابة الصحيحة اتصل بـ090099999 والجايزة اشتراك مجاني لمدة شهر في مكان مميز ع الحديدة تمنحه لكم وزارة المواصلات . وفي مرة يا إخواني تجرأت وطالبت بحقي في باقي الأجرة - عادي يعني دا حقي - ويا ريتني ما طلبتها ، لقيت كل الناس بتبص لي وكأني عاملة حاجة غلط ، ولاقيت كدا سبحان الله التباع وشه قلب 100لون وتخن صوته وقالي مفيش فكة يا أبلة وطبعا مع هذا المشهد المرعب ولا أفلام هتشكوك ، لم أستطع إلا أن اسكت واكتم خالص ولا نفس ولا حركة ونزلت وجريت بسرعة أول ما الاتوبيس وقف وسط الشارع.
وكان هذا شرح مبسط لطرق دفع الأجرة في الاتوبيس ، ويارب تكونوا فهمتوا حاجة علشان انا اموووت وافهم.

هناك ٣ تعليقات:

Zianour يقول...

يخرب عقلك !!!!!!

انتي كنتي مخبية المواهب دي فين؟؟؟؟؟؟؟؟؟
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


بجد ضحكت من قلبي

بس برضه ضحكتي عليا وخلصتي بدري المشهد السينمائي

منتظرة المزيد

مواطن مصرى نايم يقول...

عارفة انا بقترح عليكى
تسمى البلوج
اتوبيس اخر الليل
ههههههههههههههههه
او محطة المفاجئات
هههههههههههههههههه
لا بجد جميل جدا
الله ينور
طب ما تجربى تتكلمى عن تذاكر الطيران
هههههههههههههه
لا بجد حتحسى براحة
ضحكتينى و الله
تحياتى

اسلام

إنسان نادر يقول...

أنا لما بلاقي محاولات للابتزاز أو البلطجة من سواق ، على طول ومن غير تفكير بقول لة "طيب .. هات الأجرة ونزلني هنا" سواء بقى لقيت مواصلات تانية أو كان الوقت متأخر وللا لأ .. مش مهم .. بس الحق حق.
ولو اضطريت أديله قرش زيادة لازم أعرفه إني مش مسامح فيه.
ربنا يتولانا..

آه على فكرة .. رقم المسابقة مش بيجمع معايا :)

كل سنة وانتي طيبة