السبت، ١٠ يناير ٢٠٠٩

سنة جديدة

وانا قاعدة مع نفسي في غفلة من الزمن قلت: احنا خلاص بقينا في 2009 ؟؟
يااااه الايام بتمر بسرعة - كلمة معتادة الناس بتقولها في الموقف دا مع ان الايام بتمر في كل الاحوال -
يا سلام لو اضع خطة استراتيجية مستقبلية للسنة الجديدة ، توكلنا على الله....
رجعت قلت انا فاشلة في حكاية الخطط دي ، طب ما انا احاول اتخلص م الحاجات اللى اللي مضايقاني في حياتي ومنغصة على عيشتي ...
بس اولاً: لازم اعرف ايه هي الحاجات دي وبعدين احاول اتخلص منها ....
طب خلاص انا عرفتها ، وبعدين ؟؟!!
اتخلص منها - دا الطبيعي - ، هو دا بسهولة كدا !! يعني اقولها تمشي فتروح ماشية على طول ...
لأ طبعاً ، الموضوع عاوز (تكتكة) ، يعني هانرجع للخطط تاني !!!!!
ش مهم ، الاهم انى اتخلص منها للآبد.
خلاص اتخلصت من كل السلبيات في حياتي - بتخيل -
ابدأ بقى في تعزيز الايجابيات ، يعني انا عاوزة اعمل ايه في السنة الجديدة؟؟؟
برضه لازم خطط واستراتيجيات!!!
أيوه ما الواحد لازم يخطط علشان ينجح
بس .... برضه فيه حاجات بتيجي كدا من غير خطط ولا حاجة
حاجات رباني يعني...
مافيش اعتراض ، بس المهم اني مااعتمدش ع الرباني واسيب الاسباب التي تؤدي الى تحقيق النجاح - فلسفة جامدة -
انتوا عارفين ؟؟ نفسي اعمل حاجة مجنونة في السنة الجديدة ، حاجة مختلفة ، تخليني مبسوطة فوق في السحاب ...
بس ايه هي الحاجة دي ؟؟؟؟
النجاح؟
احتمال !!
بس النجاح برضه عاوز نخطيط....
ماهو لازم تخطيط
يمكن الحرية ؟؟؟
طب يعني ايه حرية ؟؟؟؟
يمكن الحب ؟؟
الحب .... !!!!!
............
انا خلااااص دماغي (هنج)
اقولكم ...
كل سنة وانتوا طيبين

هناك ١٥ تعليقًا:

romansy يقول...

اول تعليق


فى
السنه الجديده


ل


رومانسى

romansy يقول...

لا دماغك مش هنج ولا حاجه

بس اقولك سر


الحب برضه عاوز تخطيط

بس تخطيط بيبقى احسن من تخطيط السد العالى

romansy يقول...

نسيت اقولك

كل سنه وانتى طيبه


ويارب تحققى اللى انتى تتمنيه
يارب

Zianour يقول...

ايه يا بنتي الفلفسة الجامدة ديي
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عموما حمدا لله ع السلامة والتخطيط والرباني وكله !ّ!!

انا اصلي مهنجة بقى لي كتير !!!!!!!

عموما السنةدي هتكون قشطة ان شاء الله
وادينا مستنين القشطة والالسطة لما نشوف
واشوفك بقى عندي قريب
قولي يارب
بوسي القبيلة
وبطلي أكل بامية
:))))))

سميرة يقول...

رومانسي
اول تعليق وانا بقول المدونة منورة كدا ليه:))))

حتى الحب عاوز تخطيط!!!!
كمان
عموما كل سنة وانت اجمل
منورني

سميرة يقول...

الغالية جدااااا zianour
انتي كمان مهنجة
طب من ايه بقى؟؟؟ دا الدنيا عندكم فلة شمعة منورة:))

يارب اشوفك قريب

تعليقك دايما مميز

بس عاوزة اقولك حاجة
مفيش بامية حاليا في مصر
وانا مش من هواة البامية اوي

كل القبيلة بتبوسك جااااامد
وانا كمان :)))))))

mostafa rayan يقول...

خططي واتكلي على الله ونفذي الخطة
كل سنةوانتي طيبةويارب سنة سعيدة عليكي وعلينا ونحقق فيها كل احلامنا

رابطة هويتي اسلامية يقول...

شارك معنا في حوارنا
غزة في قلب مدون
مع المهندس : الحسيني لزومي
الحوار موجود علي الرابطة شارك معنا في الحوار
كن إيجابيا وحاول المشاركة في إنشاء بلوجر فعال
حوارنا مستمر مع المهندس
متي دخلت سجل تعليقك بسؤالك أو إستفسارك بالنسبة للمهندس
مع تحيات
رابطة هويتي إسلامية

صباح الصباح يقول...

بدون الحب يا سميرة لا حياة

وليس بالضرورة حب رجل لامراة

ممكن حب البراءة.. حب الطبيعة .. حب الحيوانات الاليفة (عندك انا مثلا باعشق القطط)

دورى جواكى هتلاقى الحب ولما تلاقية جربة تغيرى رؤيتك للاشياء وقولى لى اية الاخبار؟

سميرة يقول...

مصطفى
يعني لازم برضه تخطيط :)))))
عموما اشكرك على تعليقك الرقيق ومنور المدونة
كل سنة وانت طيب

=============================
رابطة هويتي اسلامية
اشكركم على جهدكم ويارب نقدر نساهم باى شئ

=============================
صباح الصباح
الحب اجمل احساس في الدنيا
اشكرك
منورني دايماً

RASHA يقول...

كل سنة وانتى طيبة يمكن متاخرة شوية

بس انا كان عندى ظروف شاغلنى عن التدوين ومتابعة بقية المدونات اللى
بحبها والظروف ديه لخبطت حياتى تماما عشان كده بنصحك نصيحة انك متخططيش لحاجة وسيبى كل حاجة على ربنا
وخصوصا الحب الحاجة الوحيدة اللى مينفعش نخطط لها

مواطن مصرى نايم يقول...

ايه ده
من يوم عشرة يناير اخر بوست
ايه دا انتى فين كل ده
الامتحانات ؟؟
طب انا كنت بمتحن
طمنينا عليكى

mohamed ghalia يقول...

طيب روحتى فين؟
أنا جاى أطمن عليكى
طمنينا عليكى
دمتى بكل الود

سميرة يقول...

العزيزة شاشا
منورة المدونة من جديد
ويارب تكوني بخير
دايما تعليقاتك رقيقة ومناسبة لفنانة
تحياتي

====================
الاعزاء جدا جدا
اسلام ومحمد

اشكركم بجد
انا والله كنت مشغولة جدااااااا في الامتحانات والتصحيح وخلافه
وكمان في الاجازة دورات تدريبية
بس البوست الجديد قريبا ان شاء الله
اشكركم

elsha3er يقول...

مش لازم خطط حاولى تعيشى اليوم بيومه

سدأينى حتبقى اسعد الناس

ولا تجعلى ما حدث فى يومك يؤثر على اليوم القادم مهما كان


تحياتى


احمد الشاعر